JUBILEUMSYMPOSIUM 2012 |
OPMERK'LIJKE CLAVICHORDKLANKEN
uitzonderlijke variaties in clavichordbouw en -bespeling
¶ Artikel
van Dorothea Demel over het symposium OPMERK'LIJKE
CLAVICHORDKLANKEN te Leiden
¶ Overzicht programma & tentoonstelling
¶ Fotoreportage
Jubileumymposium 2012
¶ Inhoudelijk
verslag symposium Nederlands Clavichord Genootschap
OPMERK'LIJKE CLAVICHORDKLANKEN
Leiden, 28 - 30 september 2012
Ter gelegenheid van zijn 25-jarig bestaan heeft het Nederlands Clavichord
Genootschap (NCG) een internationaal en openbaar jubileumsymposium georganiseerd
van vrijdagmiddag 28 t/m zondagmiddag 30 september 2012. Onder de titel
"Opmerk'lijke Clavichordklanken, uitzonderlijke variaties in
clavichordbouw en -bespeling" vond een driedaagse aaneenrijging
van hoogtepunten plaats in de historische binnenstad van Leiden. Passende
historische locaties waren gevonden in het renaissancegebouw van de kunstenaarssocieteit
Ars Aemula Naturae en in de nabijgelegen eveneens 17e-eeuwse Lokhorstkerk.
Het programma van het symposium bestond uit concerten, lezingen (vaak met
voorbeelden van muziekspel), een workshop, een tentoonstelling van ruim
twintig zeer verschillende clavichorden (die ook door de bezoekers bespeeld
konden worden), presentaties van de tentoongestelde instrumenten en een
historische stadswandeling.
Er was een receptie na het openingsconcert van de vrijdagavond; voorafgaande
aan het zaterdagavondconcert een symposiumdiner in een nabijgelegen restaurant;
zaterdag en zondag werden twee broodjeslunches op locatie verzorgd door
een cateringbedrijf.
Bij wijze van 'Preludium' begon het Symposium al op vrijdagmiddag
28 september met een workshop Pedaalclavichord. Onder leiding van Pieter
van Dijk en Erik van Bruggen brachten zeven (meest jongere) spelers hun
repertoirekeus "Van Sweelinck tot Bach" tot verdere
bloei voor een publiek van betrokken toehoorders.
Vrijdagavond om acht uur opende de voorzitter het symposium met een feestelijk
welkomstwoord aan een zaal vol symposiumgangers en vele verdere belangstellenden.
Hij memoreerde de feitelijke stichtingsdatum van 19 september 1987 en toonde
zich verheugd met de actieve betrokkenheid van de drie stichters bij dit
jubileumsymposium. Hij las een felicitatiebrief uit de VS voor. Omdat hieruit
de voortrekkersrol blijkt die het NCG in de wereld van het clavichord heeft
gespeeld, volgt hier de volledige tekst.
To the Dutch Clavichord Society:
Warm greetings to you all on the occasion of your twenty-fifth anniversary!
Your example has served as an inspiration for clavichord societies all around
the world, including ours, the Boston Clavichord Society. Your celebratory
festival will be a wonderful milestone in your history, and will serve to
broaden the world's knowledge of the clavichord even more. May you enjoy
many more years of musical activity and keyboard artistry!
Peter Sykes
President, Boston Clavichord Society
Tenslotte gaf hij beurtelings in het Nederlands en Engels een korte toelichting
op het symposiumthema en dankte de subsidiegevers voor hun steun.
Aansluitend werd het openingsconcert gegeven door het duo "Der
prallende Doppelschlag" (Menno van Delft en Siebe Henstra), met
uitzonderlijke 18e-eeuwse muziek op twee clavichorden van het toenmalige
type. Daarnaast speelden zij ook muziekwerken uit eerdere eeuwen, zowel
solo als duo, op twee clavichorden naar nog vroegere voorbeelden. Zo klonk
er bijvoorbeeld hun instrumentale bewerking van een Caecilia-motet (ca.
1600) van de Leidse stadsorganist en componist Cornelis Schuyt .
Een feestbundel met muziek voor clavichorden was geselecteerd en geredigeerd
door Kees Rosenhart, een van de oprichters van het NCG. Deze muziekbundel,
met op de omslag een 17e-eeuwse afbeelding van St. Caecilia aan het clavichord,
werd na afloop van het openingsconcert gepresenteerd als opmaat tot de jubileumreceptie.
De zaterdag werd geopend met een voordracht van Pierre Verbeek (Belgie)
over de exacte 3D-reconstructie van een clavichord dat volgens Italiaans
renaissanceperspectief in 1479 tweedimensionaal en heel gedetailleerd afgebeeld
werd in het studeervertrek van de hertog van Urbino. Het zo gebouwde instrument
werd ook bespeeld. (Deze presentatie verving die van de ziek geworden Eva
Helenius uit Stockholm).
In de volgende voordracht besprak Luk Vaes oneigenlijke speeltechnieken
voor clavichord zoals reeds gebruikt in de 18e eeuw: clusters, glissandi,
met de vingers trommelen en tasten in de snaren. Ter illustratie speelde
hij zelf een stuk vol dergelijke extreme effecten.
De derde voordracht van Gregory Crowell richtte zich op uitzonderlijke clavichordbouw
buiten Europa en met name in de VS: 18e-eeuwse voorbeelden, vroeg 20e-eeuwse
reconstructies en gebruik van bijzondere materialen als aluminium en glas.
Tussen de voordrachten in werden er onder leiding van Koen Vermeij (een
der oprichters van het NCG) recent gebouwde clavichorden gedemonstreerd:
een eerste sessie met de kleinere en een tweede sessie met de grotere instrumenten.
Een hoogtepunt was de presentatie van drie clavichorden, door drie verschillende
bouwers naar het zelfde historische voorbeeld gemaakt. Beurtelings schoven
er drie spelers op naar het volgende instrument, in drie ronden, zodat men
elk door ieder der drie musici bespeeld hoorde worden en objectief kon vergelijken.
Het zaterdagavondconcert werd gegeven door Miklos Spanyi, die uit Boedapest
was overgekomen om de plotseling ziek geworden Christian Brembeck uit Munchen
op diens Cembal d'Amour te vervangen. Dit opmerkelijke clavichord is recent
nagebouwd naar de octrooibeschrijving uit 1721 en is dubbel zo groot als
normaal, met een geluid dat aan een cimbaal doet denken. Hij speelde muziek
van J.S. en C.P.E. Bach. De tweede helft van het concert werd verzorgd door
Jan Raas, een der oprichters van het NCG. Hij speelde eigen composities,
waaronder een eerbetoon aan Cage, en 20e-eeuwse stukken van Stockhausen
en Bartok. Hij eindigde met improvisaties op een ter plekke uit het publiek
opgegeven thema.
Op zondagmorgen, na de historische stadswandeling onder leiding van een
stadsgids, gaf Huw Rees een lezing over: "The funky Clavinet:
an electrical clavichord.". In de jaren '60 en '70 leverde de
bekende firma Hohner een electrisch clavichord, bedoeld voor klassieke en
volksmuziek. Het werd echter al snel bijzonder populair bij wereldberoemde
popmuzikanten.
Het slotconcert op zondagmiddag werd gegeven door Pieter van Dijk (tevens
docent van de workshop aan het begin). Hij bespeelde drie verschillende
pedaalclavichorden met werken van Buxtehude, Boehm en Bach.
Hierna was er de afsluiting van het driedaags clavichordsymposium en bleef
men onder het genot van koffie en thee nog uitvoerig napraten.
Als "Postludium" begon er na het symposium opnieuw een openbare
workshop, getiteld gOrgelpedaalspel van Sweelinck tot Bachh,
die thematisch aansloot op de ePreludiumf workshop gPedaalclavichordh.
Deze tweede workshop werd georganiseerd door de Stichting Orgelstad Leiden.
Hij werd gegeven door Leo van Doeselaar en Erik van Bruggen op het grote
renaissanceorgel van de Pieterskerk en ook deze workshop kreeg veel belangstelling.
Nabeschouwing en evaluatie
De eerste besprekingen over de thematische opzet van dit symposium startten
al in de zomer van 2010. Begin 2011 was er een conceptprogramma als basis
voor het verder polsen van spelers en sprekers; daarnaast werd begonnen
met de organisatorische voorbereidingen op het gebied van symposiumlocatie,
accommodatie en financiering. Eind september 2011 lag er een uitgewerkt
projectplan met begroting en dekkingsplan klaar voor subsidieaanvraag. In
december 2011 werd tot onze vreugde duidelijk dat de toegezegde subsidie
de uitvoering van het project inderdaad mogelijk zou maken. Op de jaarlijkse
algemene ledenvergadering in februari 2012 kreeg het bestuur het groene
licht om op de ingeslagen weg door te gaan. Het publiciteitsplan werd volgens
schema uitgevoerd en zorgde voor brede bekendheid in binnen- en buitenland.
Uiteindelijk volgden 50 deelnemers uit 12 verschillende landen (Nederland,
Duitsland, Polen, Noorwegen, Engeland, Belgie, Frankrijk, Zwitserland, Hongarije,
de V.S., Japan en Nieuw Zeeland) het hierboven geschetste programma. Een
veelvoud aan mensen uit Leiden en verre omgeving bezochten de drie concerten
in de Lokhorstkerk.
Zowel op inhoudelijk als organisatorisch gebied kreeg het bestuur complimenten
van symposiumgangers over dit driedaagse evenement (zie ook het symposiumartikel
in Clavichord International van Dorothea Demel uit Duitsland). De thematische
koppeling van de NCG-workshop pedaalclavichord aan de workshop orgelpedaalspel
van de stichting Orgelstad Leiden was een primeur en trok aandacht van ver
over de grenzen. Twee plotselinge problemen door ziekteverhindering van
zowel een spreker als een speler konden tijdig opgelost worden met voortreffelijke
vervangers. Het bestuur ondervond onschatbare steun van toegewijde vrijwilligers
uit het genootschap. Bij de financiele afwikkeling zagen we tot onze voldoening,
dat de inkomsten en uitgaven binnen het kader van de begroting goed in balans
waren gebleven.
Kortom, een bijzonder geslaagd symposium vol opmerkelijke en uitzonderlijke
gebeurtenissen.
Leiden, 11 december 2012
Sponsored by Prins Bernhard Cultuurfonds and VSBfonds